Nieokreślone rodzajniki w niemieckim – jak to ogarnąć?

Całkiem niedawno robiłam na zajęciach słownictwo z zakresu przyborów szkolnych. Pojawiły się tam również pojedyncze słowa związane z meblami i nielubiany przez wszystkich rodzajnik nieokreślony. Tą lekcję oczywiście modyfikowałam w zależności od indywidualnych predyspozycji klienta 🙂 Poniżej prezentuję tyko „szkielet” tej lekcji, jak to mniej więcej było 😉 W ramach zadania domowego poprosiłam moich kursantów, aby obejrzeli wcześniej poniższy film… Po zajęciach zrobiliśmy małe podsumowanie: nieokreślone rodzajniki w niemieckim – jak to ogarnąć? Zobacz szczegóły!
Nieokreślone rodzajniki w niemieckim – jak to ogarnąć?
Po pogawędce: Wie geht es dir? Wie ist dein Tag heute? Was hast du gestern gemacht? usw. przeszliśmy do fazy ćwiczeń. Najpierw obejrzeliśmy paro sekundową reklamę Zalando z YouTube, po czym wywiązała się króciutka rozmowa: Was meinen Sie, kaufen die Frauen wirklich so viel? Wie sieht das bei den Männern aus ?
#1
Po obejrzeniu wcześniej wspomnianego filmu z YouTube przeszliśmy do omówienia rodzajnika nieokreślonego oraz wyjaśnienia jego odmiany w pierwszym (Nominativ) i czwartym przypadku (Akkusativ). Następnie zagraliśmy w mojego najukochańszego Quizleta (TU).
#2
Po lekkiej „rozgrzewce” poprosiłam o przetłumaczenie najprostszych zdań z.B. mam jakiś długopis/potrzebuję płytę CD/widzę jakieś krzesło itd. Muszę przyznać, że poszło im całkiem nieźle 😉
#3
Jako 3. alternatywa – prezentujemy uczniom planszę i pytamy: was passt hier nicht? Przyznaję, że niektóre odpowiedzi powalały z nóg 😉 Wyszło extra!
#4
Na okoliczność rodzajnika nieokreślonego stworzyłam karty do gry Piotruś Pan. Zasady gry: po tasowaniu odkładaliśmy pary na bok (jeśli takowe się trafiły), następnie ciągnęliśmy kartę od przeciwnika po lewej. Trzeba było poprawnie uzupełnić lukę w zdaniu, aby parę kart móc położyć na boku. Ten kto pierwszy pozbył się kart wygrał 🙂 Wyszło na prawdę super 🙂
#5
Losowo wybrałam kilka rzeczowników z poprzedniego tematu, a w połączeniu z rodzajnikiem wyszła kolejna fajna gra, tym razem kółko i krzyżyk 🙂 Tutaj należy odpowiedzieć na pytanie: was hast du? Oczywiście używając rodzajnika w odpowiednim przypadku. Ta opcja również świetnie zdała egzamin 🙂 Po poprawnej odpowiedzi klient mógł swoje pole zakryć kółkiem lub krzyżykiem.
#6
Flashcards, Graliśmy także w flashcards (TU, TU, TU), na zasadzie poprawnego uzupełnienia zdania rodzajnikiem nieokreślonym w odpowiednim przypadku.
#7
7. sposobem jest gra w warcaby jako powtórka/przypomnienie/utrwalenie rodzajnika nieokreślonego. Tutaj uczniowie również będą musieli ponownie popisać się poprawnym układaniem zdań – niedługo zagramy 🙂 Już się nie mogę doczekać 🙂 Co prawda plansza obrazuje rodzajnik określony, ale przygotowałam ją z myślą także o innych tematach 😉
Nie myślcie, że to wszystko zrobiliśmy na jednej lekcji 😉 Nie nie 😉 Ale warto było poświęcić ten czas na przygotowanie materiałów 🙂
Od niedawna kręcę dla Was filmy na YouTube. Jednym z tematów jest właśnie rodzajnik. Zajrzyjcie tam – na pewno nauczycie się podczas oglądania nagrania 🙂