Mnemotechniki – ćwiczenia potrzebne w nauce niemieckiego

Jak nigdy dotąd akurat teraz, po fazie prób i błędów, chciałabym przedstawić Wam moje mnemotechniki. Uczę online, dużo korzystam z technologii, a co za tym idzie – dostosowuję materiały do lekcji w sieci. Aby uzyskać zamierzony efekt tzn. by trwalej i na dłużej pozostała wprowadzona wiedza, stosowałam przeróżne metody. Mnemotechniki – ćwiczenia potrzebne w nauce niemieckiego działają długofalowo, skutkują trwalszymi efektami.
Mnemotechniki – ćwiczenia potrzebne w nauce niemieckiego. Definicja
Mnemotechnika to sposób przekazywania, przechowywania oraz przypominania sobie wiedzy, przy użyciu zmysłów, skojarzeń, wizualizacji.
Mnemotechniki – ćwiczenia potrzebne w nauce niemieckiego. Metody
#1
Główną mnemotechniką, która odniosła największy sukces wśród moich uczniów jest praca z obrazami = wizualizacja. W tym momencie kłania się również Quizlet (odsyłam TUTAJ). Przy wprowadzaniu nowego słownictwa świetnie się sprawdza, ale… Jeśli dodatkowo dołożycie obrazy – efekt murowany. Słownictwo z Quizlet możecie wydrukować jako fiszki, zalaminować i zagrać np. w memory. Akurat wczoraj wypróbowałam inną technikę. Przypomnieliśmy sobie słownictwo w padlecie na następujących zasadach: przygotowałam fiszki (obraz + rzeczownik z rodzajnikiem). Wszystko było w dwóch egzemplarzach, po lewej i prawej stronie, w większości różniły się obrazkiem. Zadaniem ucznia było dopasować te rzeczowniki, przeciągając je, by na siebie nachodziły. Poniżej widzicie tylko część tego co było 🙂
Po poprawnym dopasowaniu słów uczeń musiał „posegregować” to samo słownictwo według rodzajnika: der, die, das. Wyszło świetnie!
Wówczas poprosiłam mojego ucznia o zamknięcie oczu i odpytałam z powyższego słownictwa 🙂 Kolejny sukces! Potem pracowaliśmy z prezentacją, oczywiście bazowaliśmy na tym samym materiale.
#2
Uczeń przyglądał się głównemu slajdowi przez 60 sekund. Po przejściu do następnego, w którym brakowało któregoś w powyższych obrazków, musiał wskazać który. Z jednym i tym samym slajdem pracowaliśmy 5-6 razy (do głównego slajdu było 4 lub 5 następnych). Po wykonaniu tego zadania ponownie poprosiłam ucznia o zamknięcie oczu i ponownie odpytałam słownictwo. Efekt był piorunujący!
#3
Fajnie sprawdza się praca z obrazami. Gdy prowadzę konwersacje, zawsze wybieram zdjęcia nawiązujące do tematu. Dzięki temu moi uczniowie trwalej zapamiętują omawiane zagadnienie.
#4
Warto również stosować skojarzenia. Np. chcemy utrwalić kolory. Zastanówmy się z czym kojarzy się nam dany odcień. Dla mnie czerwień to serce, miłość, wino wytrawne. Zielony to trawa, żółty -słońce, czasownik fahren (jechać) – rower, Szwajcaria – sery, zegarki, przepyszna czekolada itd. W ten sposób możecie utrwalać słownictwo bądź zagadnienia gramatyczne. Stopniowanie przymiotników zawsze kojarzyłam ze schodami…
#5
Od czasu do czasu stosuję także akronimy (tworzymy nowe wyrazy, zaczynające się na pierwszą literę obecnego wyrazu). To super metoda na rozgrzewkę lub utrwalanie na koniec lekcji.
#6
Jeszcze z czasów dzieciństwa pamiętam niektóre piosenki, wierszyki i rymowanki… Jeśli macie zdolności do tworzenia własnych rymów, zachęcam gorąco do przyswajania wiedzy w owy osób.
#7
Prawie zapomniałam jeszcze o stosowaniu map myśli (mindmapping) oraz o sketchnotkach. Podpatrzcie jak można pięknie narysować materiał 🙂
Podzielcie się w komentarzu jakimi mnemotechnikami się posługujecie oraz z jakim efektem. Chętnie poczytam o Waszych sposobach 🙂
Zostaw Komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Comments
Pomysły na utrwalenie słownictwa świetne, można wykorzystać je online, lecz również na żywo. Dzięki za super pomysłowość, na pewno skorzystam 🙂
Pozdrawiam
dziękuję 🙂 cieszę się, że się przydadzą 🙂
Mam jeszcze pytanie, jak utrwalić czasowniki modalne? Jest ich dużo i uczniowie mają problem z zapamiętaniem, czekam na ciekawą poradę 🙂
Śmiało można zastosować mapy myśli oraz sketchnotki 🙂 W poście zamieściłam przykładowe zdjęcie. Na Pinterest jest kopalnia pomysłów 🙂